Jsem certifikovanou učitelkou mindfulness a lektorkou kurzů MBCT, Mindfulness pro život, Mindfulness: nalezení klidu v uspěchaném světě.
Osobní praxi mindfulness se věnuji od roku 2002. Mým celoživotním zájmem je studium původních buddhistických textů a buddhistická psychologie, která se potkává s psychologií západní v sekulárních programech, které vyučuji. Prošla jsem výcvikem na katedře psychiatrie na University of Oxford, kde jsem vystudovala magisterské studium v Mindfulness-based Cognitive Therapy (MBCT) s oceněním "Distinction". S vyznamenáním jsem také vystudovala obor Psychological Therapies Practice (Mindfulness-based Cognitive Therapy and Approaches) na Exeter University. Jsem držitelkou Certificate of Competence dle mezinárodně uznávaných kritérií MBI-TAC. V rámci studia jsem učila v The Mindfulness Project v Londýně a rozšířila jsem si vzdělání s Oxford Mindfulness Foundation (původně Oxford Mindfulness Center). V roce 2023 začínám doktorské studium na katedře psychiatrie na University of Oxford, kde jsem byla také vybrána jako praktikantka lektorka pro výcvik nových učitelů mindfulness.
Vedu kurzy pro studenty a zaměstnance Lékařské fakulty Masarykovy univerzity a jsem členkou Mindfulness Research and Practice Network of Masaryk University, akademického centra stojícího v popředí výzkumu, výuky a klinické i neklinické aplikace mindfulness v České republice. Jsem spoluautorkou eHealth mindfulness programu MUNI Healthy Minds pro podporu duševního zdraví a rozvoje spokojeného života. Učím v angličtině a v češtině v akademických institucích i v soukromých společnostech.
Ing. Alena Lašková MSt (Oxon) MSc
Tento etický kodex vychází z anglického originálu Code of Conduct of British Association of Mindfulness-Based Approaches.
Hlásím se k němu také jako členka Mindfulness Research and Practice Network of Masaryk University, který jej vnímá je jako doporučený standard pro mindfulness učitele/lektory v České republice.
Praxe mindfulness (všímavosti) se opírá o osobní etické zásady. Jakožto mindfulness učitelé/lektoři proto hledáme cestu, jak skloubit etickou integritu a všímavost, protože oba tyto principy jsou pro praxi stěžejní. Následující zásady nabízejí obecný rámec a aspiraci pro etickou praxi. Předpokládáme, že v rámci supervize mindfulness učitelů jsou tyto oblasti probrány a pokryty, včetně otázek jejich interpretace v konkrétních případech. Učitelé mindfulness, kteří už jsou vázáni některým z profesionálních kodexů chování (např. lékaři, psychoterapeuti apod.) by se pochopitelně měli nadále řídit jimi. Zásady uvedené níže mají za cíl doplnit profesionální kodexy chování, nikoli je nahradit.
Potvrzuji, že se budu řídit zásadami správné praxe pro mindfulness učitele/lektory vydanými asociací British Association of Mindfulness-Based Approaches.
Ty zahrnují následující:
Tyto směrnice vycházejí z anglického originálu Good Practice Guidelines for Teaching Mindfulness-Based Courses.
Hlásím se k nim také jako členka Mindfulness Research and Practice Network of Masaryk University, který je vnímá je jako doporučený standard pro mindfulness učitele/lektory v České republice.
Tyto směrnice byly vypracovány za účelem prosazování správné praxe při výuce programů založených na mindfulness. Účelem kurzů mindfulness je zprostředkovat lidem mindfulness způsoby, které mohou pomoci s fyzickými a psychickými zdravotními problémy a náročnými životními situacemi. Tyto směrnice zahrnují sekulární programy založených na mindfulness, které se vyučují obvykle po dobu osmi týdnů.
Tyto programy jsou: informované jasnými principy; vedené mindfulness učitelem/učitelkou, resp. mindfulness lektorem/lektorkou; byly vyvinuty tak, aby byly měřitelné; mají nastavený učební plán, obvykle nejméně osm sezení s 30 – 45 minutovou denní domácí praxí, mají inkrementální vývoj a učení se na základě přímé zkušenosti; a mají jasný závazek, že budou založeny na vědeckých důkazech.
Proto programy, k nimž se tyto směrnice vztahují, zahrnují, ale neomezují se na programy uvedené v Příloze 1.
Učitel/ka přístupů založených na mindfulness by měl/a splňovat následující:
Je žádoucí, aby se učitelé méně intenzivních programů založených na mindfulness, jako je program Finding Peace in a Frantic World (Hledání klidu v uspěchané světě), také těchto směrnic drželi.